Selasa, 8 Mac 2011

Jenis-Jenis Perenggan Isi

1) PERENGGAN JENIS DEDUKTIF
2) PERENGGAN JENIS INDUKTIF
3) PERENGGAN JENIS DEDUKTIF+INDUKTIF



Contoh Perenggan Deduktif 

Dalam usaha melahirkan masyarakat yang menyayangi tanah air, generasi kini perlu mengambil inisiatif untuk menganjurkan program-program dan pelbagai kempen yang bertemakan nilai patritisme agar generasi muda dapat mengenali negara Malaysia dengan lebih mendalam.


Isi
Mereka mesti menyokong apa-apa aktiviti malah giat menyertai program dan kempen yang dianjurkan oleh kerajaan pada peringkat kebangsaan.

Huraian
Sebagai contoh,kempen Gerakan Cintailah Tanah Air yang dirasmikan oleh mantan Perdana Menteri , Tun Dr.Mahathir Mohamad pada 29 Disember 1998.

Contoh



Contoh Perenggan Induktif

Ambang 2011, kita telah dikejutkan dengan statistik 5 kes pembuangan bayi dilaporkan di negara kita.


 Contoh
Bayangkan betapa tergamaknya seorang ibu membuang bayi tanpa sedetik pun rasa peri kemanusiaan. Sedangkan binatang menyayangi anaknya, apatah lagi kita manusia. Tepatlah ungkapan yang berbunyi “dalam masyarakat haiwan, tiada manusia, tetapi dalam masyarakat manusia, banyak haiwan berkeliaran”

      Huraian
Hakikatnya, ketandusan nilai kasih sayang dalam jiwa insani merupakan faktor dominan yang menyumbang kepada jenayah pembuangan bayi ini.
          Isi
      (kesimpulan)


Contoh Perenggan Gabungan Deduktif + Induktif

Banyak faktor yang dapat mempengaruhi kecemerlangan.Antaranya termasuklah matlamat dan jati diri yang tinggi. Andainya faktor tersebut gagal dikelolakan dalam kehidupan seseorang, maka sudah pastilah kehidupan akan terumbang-ambing.


Isi
Oleh yang demikian, untuk memastikan kejayaan menjadi kenyataan, pegangan hidup harus disematkan di lubuk hati.

Huraian

Ibnu Qaiyum Al-Jauzy iaitu ulama Islam tersohor pernah menyatakan bahawa ujian terbesar terhadap seseorang terletak pada matlamat dan cita-cita yang tinggi.

Contoh
Hakikat ini jelas menunjukkan bahawa kejayaan terletak pada matlamat hidup seseorang.Jika seseorang itu berjaya mencapai matlamatnya tanpa menggugat jati dirinya, maka sudah pastilah dia akan berjaya dalam kehidupannya.

 Kesimpulan

1 ulasan:

  1. Terima kasih atas perkongsian. Jemputlah ke blog saya https://cikgualqahharmson.blogspot.my/

    BalasPadam