Jumaat, 18 Februari 2011

Ulasan Sajak “Harga Remaja”

 
Harga Remaja 
Berapakah sebenarnya harga remaja
yang bersih
dari gelodak kecewa
bagai kehijauan daun
bagai kesegaran pohon
di pinggir perjalanan ini?

Dengan apakah akan kaupenuhi
piala remajamu
adakah cuka kesangsian
dari cinta murah
atau madu ajaran
dari ilmu susah?

Remaja amat mahal
sesungguhnya
tiada terbeli oleh perjanjian
harga remaja adalah
pendirian
keberanian dan ilmu.

Penuhilah remajamu
dengan ketentuan tuju.  
                                               .
Rahman Shaari
Langit di Tangan, 1995
Dewan Bahasa dan Pustaka                                               .
                                       
Maksud
Rangkap 1
Pertanyaan tentang harga remaja yang tidak mengalami kekecewaan.

Rangkap 2
Pertanyaan tentang kewajaran remaja menerima kesusahan, iaitu sama ada disebabkan perasaan cinta yang belum masanya atau ilmu yang ditimba selama ini.

Rangkap 3
Remaja amat berharga dan tidak dapat dibandingkan dengan perjanjian dalam percintaan yang belum masanya. Remaja yang baik ialah remaja yang berani dan memiliki ilmu.

Rangkap 4
Remaja hendaklah mengetahui arah tuju kehidupannya.

Tema
Ketinggian nilai remaja yang berilmu

Persoalan
(a) Kekecewaan golongan remaja.
(b) Percintaan remaja semasa usia muda
(c) Berani menempuh pelbagai cabaran dan mencuba sesuatu yang baru.
(d) Keyakinan diri dalam melakukan sesuatu tindakan dan teguh pendirian demi melangkah arah tuju yang diingini.
(e) Menimba ilmu tanpa had sebagai bekalan masa depan yang cemerlang.

Bentuk dan Ciri-Ciri Sajak
(a) Terdiri daripada empat rangkap
(b) Bilangan barisnya tidak sama; rangkap pertama (enam baris) , rangkap kedua (enam baris), rangkap ketiga (enam baris), rangkap keempat (dua baris).
(c) Rima akhirnya bebas/tidak sama; abacad,abcdce,aa


Gaya Bahasa
(a) Simile:
-Bagai kehijauan daun
-Bagai kesegaran pohon
(b) Metafora: cuka kesangsian, madu ajaran
(c) Asonansi: (pengulangan vocal e- Berapakah sebenarnya harga remaja)
(d) Aliterasi: (pengulangan konsonan t- dengan ketentuan tuju)

Nada
Sajak ini bernada didaktik

Nilai
(a) Rajin
(b) Berani
(c) Gigih berusaha
(d) Bijaksana
(e) Bercita-cita tinggi

Pengajaran
(a) Remaja hendaklah menjaga diri agar tidak mengalami kekecewaan.
(b) Elakkan bercinta sewaktu remaja kerana tidak membawa faedah.
(c) Remaja hendaklah menjadi golongan yang mencitai ilmu.
(d) Remaja perlu bersikap berani kerana benar.



UJI MINDA
Berdasarkan sajak "Harga Remaja", jawab soalan yang berikutnya dengan menggunakan ayat anda sendiri.


(i) Nyatakan harga remaja bagi penyajak yang tidak terbeli oleh perjanjian. [2 markah]


(ii) Penyajak mengharapkan remaja "Penuhi remajamu dengan ketentuan tuju". Pada pendapat anda, apakah hala tuju yang sesuai dicontohi oleh remaja? [3 markah]


(iii) Huraikan tiga nilai murni yang terdapat dalam sajak "Harga Remaja". [3 markah]



(i)                 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan