Rabu, 23 Februari 2011

Soalan Novel "Kabus di Perbukitan"

 

a) Huraikan tiga persoalan yang terdapat dalam novel yang anda pelajari.[7 markah]

            Antara persoalan yang terdapat dalam novel Kabus di Perbukitan ialah persoalan pertanian sangat penting dalam ekonomi sesebuah negara. Sebagai contohnya, Azrul berjaya dalam hidupnya apabila dia memutuskan untuk bekerja sendiri setelah menamatkan pengajian. Bermula dengan menternak kambing, kini Azrul atau Datuk Azrul menjadi usahawan yang berjaya. Selain itu, persoalan kerja sosial, iaitu mendidik anak-anak istimewa seperti sindrom down. Contohnya Faridah menjadi sukarelawan untuk mendidik anak-anak istimewa itu. Di samping itu, persoalan seterusnya ialah persoalan ikatan kekeluargaan yang erat. Persoalan ini digambarkan melalui Faridah dan Rahayu yang merupakan pasangan kembar tetapi dibesarkan secara berasingan oleh ibu bapa mereka. Hal ini demikian kerana Rahayu dijaga oleh ayah dan ibu tirinya, manakala Faridah dibela oleh ibunya sendiri. Namun demikian Rahayu sentiasa merindui kakaknya, Faridah. Akhirnya, persoalan keretakan rumah tangga yang memisahkan ahli keluarga cuba diketengahkan oleh pengarang. Contohnya perceraian Mejar (B) Kamaruddin dengan Salmah mengakibatkan Rahayu dan Faridah terpisah.     

b) Jelaskan maksud tema dan huraikan tema novel yang anda kaji.[7 markah]

            Tema novel Kabus di Perbukitan karya Mohamad Kholid Hamzah ini bertemakan kasih sayang seorang wanita yang mendalam terhadap keluarga dan tanah airnya. Hal ini terbukti apabila Faridah yang sudah berkahwin ingin tinggal bersama ibunya untuk menjaganya. Dia tidak mengikut suaminya yang bekerja di Kelang. Walaupun sudah lama menetap di New Zealand, kasih dan ingatannya pada kampung halaman tidak pernah pudar.

c) Huraikan tiga latar masyarakat yang terdapat dalam novel yang anda kaji.[7 markah]

           Tiga latar masyarakat yang terdapat dalam novel ini ialah masyarakat yang tabah menghadapi dugaan. Sebagai contohnya, Faridah menempuh pelbagai dugaan dalam hidupnya seperti putus tunang, kemalangan, koma, kematian suami, dan sebagainya. Latar masyarakat yang seterusnya ialah masyarakat yang mengamalkan perkahwinan campur. Faridah telah berkahwin dengan Samuel Johnsons, manakala Melina berkahwin dengan Benny. Selain itu, masyarakat yang gigih berusaha juga dipaparkan dalam novel ini. Azrul yang berusaha gigih mengusahakan bidang pertanian akhirnya berjaya muncul sebagai Penternak Jaya Kebangsaan. 

Untuk mengetahui dengan lebih lanjut Novel Kabus di Perbukitan, klik blog ini kabusdiperbukitan.blogspot 

Antara soalan novel yang telah keluar dalam peperiksaan percubaan SPM 1 SMKTT 2010:
(a) Jelaskan persoalan-persoalan yang diutarakan oleh pengarang dalam novel yang anda pelajari.[7 markah]
2 persoalan: 4 markah, bahasa: 3 markah.
(b) Bincangkan tiga pengajaran yang terdapat dalam novel yang anda kaji.[8 markah]
3 pengajaran: 6 markah, bahasa: 2 markah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan